SON DAKİKA
Hava Durumu

İSLAMDA ADİL HÜKÜMLER

Yazının Giriş Tarihi: 24.10.2019 21:20
Yazının Güncellenme Tarihi: 24.10.2019 21:20
İslam’a göre halkın, milletin mallarını haksız yere ve haksız yollarda yemenin yasaklandığı aşikardır. “Ey iman edenler, mallarınızı aranızda haksızlıkla değil, karşılıklı rızalaşmaya dayanan ticaretle yemeyin. Haram ile kendinizi mahvetmeyin”  buyrulmuştur.Nisa suresi  59 . Buradaki karılıklı rıza ifadesinde alım, satım sırasında kar ve zararın mubah, meşru olduğuna  işarettir.Her hangi bir zarar ihtimali olmadan elde edilen kazanç ticaret değildir.Onun için faiz haramdır.Kuran çok şiddetli bir dille bu konuda  “Faiz yiyenler, kıyamet yönü ancak şeytan çarpmış kimseler gibi kalkarlar.Bu onların, zaten faiz alışveriş gibidir demelerindendir. “ Oysa Allah alışverişi helal, faizi haram kılmıştır.” Bakara sur. Ay. 60. Rüşvetle haksız yere halkın, milletin malını yemektir.Allah bunu da yasaklamış ve  şöyle buyurmuştur. “İnsanların mallarından iş başındakilere vermek suretiyle aranızda haksızlıkla yemeyin”. Bakara sur. Ay. 88. Meşru yoldan malın artmasına  sebep olan bütün tasarruflar helal kılınmıştır.Buda karşılıklı rızaya dayanan ticaretin serbest oluşuna gösterir.Kuranda alışveriş yaptığınızda şahit tutun emri açıktır. Bakara sur. Ayet 282-283. Bu bağlamda alım satımlar da ahit bulundurmak , sözlere bağlı kalmak esastır. Kuranda aile hayatını tanzim eden hükümler, diğer bütün kararlarda daha tafsilatlı ve daha geniştir. Onun için evlenme hükümleri, nikah konuları, boşanma mevzuları, miras konuları, hisse nisbetleri geniş olarak  ele alınmıştır. İslam’da cezai hükümler çok nettir. Buna göre idare edenlerle, idare olunanlara verilen cezalardan uygulanması eşitlik ilkesine dayanır. Yani zengin ve asil zade cezalardan muaf tutulamaz.Aynı şekilde hakim ve idarecide  suç işlediği zaman vatandaşlar gibi cezaya çaptırılırlar. İslam’a göre onların üstlüğünü yoktur.Onlar kutsal kişilerde değillerdir.Kuran adaleti, yeni  tabirle “İçtimai adalet” denilen anlayışın ve idealin gerçekleşmesini ister.Buda herkesin yaşama imkanlarına sahip olmasıdır.Bu itibarla güçlüler  zayıfları koruyacak,  zenginler fakirleri doyuracaktır.Bununla ilgili pek çok ayeti kerime vardır. Çalışmayanda tüm belliğinin cezasını çekecektir. Çünkü gökten altın ve gümüş yağmaz.
Bakınız İslam Hukuk Metodolojisi.Fıkıh Usulü sayfa 87-88.

Yorum Ekle
Gönderilen yorumların küfür, hakaret ve suç unsuru içermemesi gerektiğini okurlarımıza önemle hatırlatırız!
Yorumlar
Yükleniyor..
En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.