SON DAKİKA
Hava Durumu

Haram-helal çeşitleri ve faizin izahı

Yazının Giriş Tarihi: 26.12.2022 13:36
Yazının Güncellenme Tarihi: 26.12.2022 13:36
Kıymetli okuyucularım, haram sözlükte yasak olan ve yapılması uygun olmayan iş ve eylem demektir. Helalin zıttıdır. Haram iki çeşittir. 1-) Haram li aynihi. 2-) Haram li gayrihi. Hırsızlık, adam öldürmek, zina yapmak, dinen murdar sayılan eti yemek, evlenilmesi yasak olan kişilerle evlenmek, faiz alıp vererek(faiz yemek) bunlardandır. Bunlara “Haram li aynnihi” denilir. Çalınan bir malı yemek(mesela koyun ve sığır eti helal olduğu halde hırsızlık yoluyla elde edilmiş ise o haram olur.) Alışveriş helal olduğu halde Cuma saatinde yapılan ticaret ve kazanılan mal haram olur. Haram hükmünü belirlemek ve tespit etmek Allah’ın emir ve iradesini beyandan ibarettir. Her önüne gelen bu konularda fetva veremez. Verse bile o fetvalara Müslüman adam uyamaz. Sevgili Peygamberimiz(s.a) ancak Yahudi ve hristiyana din adamları helali haram, haramı da helal saymışlar. “Onlarda buna tabii olmuşlardır. İşte onların din adamlarına ibadet etmeleri bundan ibarettir” buyurmuştur.
Kıymetli okuyucularım, nahl sıresinin 116. Ayetinde rabbimiz diliniz yalana alışmış olduğu için her şeye bu helaldir, şu haramdır demeyin. Zira Allah’a karşı yalan uydurmuş olursunuz buyurmaktadır. Haramdan kaçınmak çok önem arz etmektedir. Konuyla ilgili olarak İslam ilmihalinin birinci cildi 174. Sayfasından 180. Sayfasına ve ikinci cildinin 408. Sayfasından 450. Sayfasına kadar çok geniş ve detaylı bilgiler verilmiştir. Faizle ilgili mevzularda açıklanmıştır. Ayrıca İslam hukuku metodolojisi(Fıkıh Usulü) isimli eserin 85-105-116-132. Sayfalarında doyurucu bilgiler mevcuttur. Eser: Prof. Muhammed Ebu Zehra’ya aittir. Çeviren Doç. Dr. Abdülkadir Şener’dir. Kıymetli okuyucularım. İslam dini, kazanç yollarını, mal ve mülk edinme yollarını meşru sınırlarla belli prensiplere bağlamıştır. Gasp, hırsızlık, kumar, zina, rüşvet ve faiz gibi kazanç yollarını; dini, ahlaki ve hukuki planda yasaklanmıştır. Bu yol ve yöntemlerle elde edilen kazanca hiçbir değer vermemiştir. Aslında İslam dininde en tabii ve en asli kazanç yolu emektir. “Şanlı peygamberimize(s.a) sorulduğunda kişinin kendi emeği(kendi elinin zahmeti) birde dürüst ve doğru ticaretin kazancı en temiz ve en helal olan kazancıdır” buyurmuştur. Faiz yasağının sebebi emeksiz kazançtır. Çeşitli yollar ve bahanelerle minareye kılıf uydurmak çare değildir. Mesela KKM(Kur Korumalı Mevduat) bal gibi faizdir. Kazananlar bellidir. Kaybedenler ise olmayandan olanlara gelir transferidir. Bu uygulamanın bir adı da faizde hiledir. Bir imamı azam yok ki konuşun ve meseleye açıklık getirsin. Vade farkı ve faiz ilişkisi ayrı bir konudur.       
 
Yorum Ekle
Gönderilen yorumların küfür, hakaret ve suç unsuru içermemesi gerektiğini okurlarımıza önemle hatırlatırız!
Yorumlar
Yükleniyor..
En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.