Bursa Büyükşehir Belediyesi Site Üstü

ZEKÂT VERGİ İLİŞKİSİ VE BAZI ÇARPIK YANLIŞ FETVALAR

19 Mayıs 2021 16:36
A
a
Sevgili okuyucularım. Zekât Allah tarafından konulmuş kalıcı ve değişmez bir hükmüdür. Zekâtın miktarı tarih boyu değiştirilmemiş ve bundan sonra da değiştirmeyecektir. Zekâtın sarf yerleri nerelere ve kimlere verileceği yine Allah tarafından bildirilmiştir. Devlete verilen vergi hiçbir şekilde zekât borcunu düşürmez. Zekât dini bir emir dini bir mükellefiyettir. Zekâtın maddi olduğu kadar manevi hikmetleri de vardı. Bu bağlamda konuya bakarsak şunları anlarız.
1- Vergi beşeri bir otoriteye dayanan devletin aldığı bir karardır. Yürürlüğe girmesi de yürürlükten kaldırılması da yine devlet eliyle olur.
2- Verginin miktarı kanunda belirtilir. Devlet isterse çoğaltır isterse azaltır. Zekâtın miktarı ve ölçüsünü değiştirmek, onun mali bir ibadet olma özelliğini ortadan kaldırır.
3- Devlet vergi gelirlerini kamusal ve sosyal alanlarda istediği gibi kullanır. Hâlbuki zekâtın sarf yerleri Kur-an'da belirtilmiştir.
4- Devlet her çeşit gelirden vergi alır Hâlbuki faiz gibi Kumar gibi zina gibi haram kazançlardan elde edilen gelirlerden zekât ödenmez.
5- Verginin uygulanması kanuni prensiplere bağlıdır. Zekâtın uygulanması manevi prensiplere bağlıdır. Bu itibarla ikisi arasında fark vardır.
Kıymetli okuyucularım. Vergi ve zekât arasında benzerlikler de vardır. Mesela her ikisi de toplumsal, sosyal yaşamı, cemiyet hayatını ilgilendirir. Zekât veren kişi kendisi için özel bir menfaat gözetmez. Vergi veren kişi de vergisi karşılığında doğrudan kendisine özel bir menfaat beklemez. Hem zekâtın hem de verginin toplum için mali ve iktisadi hedefleri vardır. Bu noktada ikisi arasında benzerlikleri olduğu söylenebilir. Ancak vergi genel bütçe içinde ele alınmaktadır. İlahi kökenli değildir. Beşeri otoritenin emridir.
Netice itibarıyla devlete verilen vergiler kişiyi zekât borcundan kurtarmaz. Doğru olan devlete karşı yükümlü olduğumuz vergi borçlarını ödedikten sonra kalan mallardan zekât vermektir. Çünkü vergi borçtur. Vatandaş devletin meşru giderlerine vergisi ile katılmak zorundadır. İslâm hukukçuları devletin adalete dayalı olarak vergi almasının meşru olduğunu ve mükelleflerin bu vergiyi ödemekle yükümlü olduklarını ifade etmişlerdir.
Sevgili kardeşlerim. Birçok konuda olduğu gibi zekât konusunda da bilmeden araştırmadan dahası öğrenmeden fetva verenleri duyuyoruz. Bu delilsiz, mesnetsiz, dandik hep fetvacılar vergi veren kişinin zekât vermesine gerek olmadığını söyleyecek kadar bir gaflete düşmektedirler. Sakın bu gibilerin fetvalarına aldanmayın. Vaziyete göre zekâttan da vergiden de pay alma yarışına girenlerin kamu vicdanını nasıl yaraladığı bilinmektedir. Elbette vergi de kutsaldır zekât da kutsaldır ve Allah'ın emridir. Dikkat edilmesi gerekenler "ratiyecilerdir."

 
1000
icon

Henüz yorum yapılmadı,
İlk Yorum yapan siz olun...

alinti yazarlar ALINTI YAZARLAR
hava durumu HAVA DURUMU
anket ANKET

Sizce, Yenişehir'in en büyük sorunu nedir?

e-gazete E-GAZETE
arşiv HABER ARŞİVİ
linkler LİNKLER
duyurular DUYURULAR
Bu haber ilginizi çekebilir! Kapat

Belediye Covid İlanı